Δεκάδες Αξιωματικοί και εξ Υπαξιωματικών Αξιωματικοί, αλλά και υποψήφιοι μετατασσόμενοι Υπαξιωματικοί, απευθύνονται καθημερινώς στο γραφείο μας  σε σχέση με την εφαρμογή των διατάξεων του νέου νόμου περί Ιεραρχίας και Προαγωγών (Ν.3883/10). Είναι ευνόητο ότι ο νέος νόμος πρεσβεύει  τη λαίλαπα που επέφερε η Τρόικα στα μέχρι τώρα θέσφατα του νομικού και δικαϊκού πολιτισμού μας. Η επιστημονική κοινότητα, όπως ενδεικτικά εκφράζεται μέσω των Δικαστικών Ενώσεων και των Δικηγορικών Συλλόγων, έχει εκφράσει επανειλημμένα τις ενστάσεις της και τους προβληματισμούς της σε σχέση με την προχειρότητα με την οποία νομοθετούμε και αλλάζουμε τα πράγματα από τη μία στιγμή στην άλλη. Στο νέο νόμο, εκτός από ορθογραφικά λάθη, υπάρχουν ουσιώδη, θα έλεγε κανείς , συντακτικά και τυπογραφικά λάθη (γιατί αλλιώς δεν μπορούν να εξηγηθούν), που δημιουργούν και θα δημιουργήσουν στο μέλλον σοβαρότατα προβλήματα. Ενδεικτικές περιπτώσεις :

Στο νέο νόμο και τις περίφημες μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 91, ενώ αρχικώς ο νόμος διατείνεται ότι για τους Αξιωματικούς με ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα (που συμπληρώνουν 25 έτη κλπ) συνεχίζουν να ισχύουν οι διατάξεις του προηγουμένου Ν.2439/1996, ακολούθως αναστέλλει την εφαρμογή σχεδόν όλων των διατάξεων του νόμου γενικά για όλους τους Αξιωματικούς, ορίζοντας έναρξη εφαρμογής την 01-01-2012. Έτσι οι Αξιωματικοί ερμηνεύοντας κατά γράμμα τον Νόμο  αναρωτιούνται, πώς είναι δυνατόν να ισχύουν ταυτόχρονα και οι διατάξεις του παλιού και οι διατάξεις του νέου Νόμου. Περί τούτο βέβαια το γραφείο μας έχει απαντήσει στα ερωτήματα, έχει δε αναρτήσει και τη σχετική απάντηση στην παρούσα ιστοσελίδα, καθώς από επιστημονικής απόψεως, και δεδομένου ότι στην ερμηνεία του δικαίου δεν υπάρχει μόνο μία μέθοδος ερμηνείας,  οι προαγωγές των Αξιωματικών πρέπει να γίνουν ανεξαιρέτως για όλους τους Αξιωματικούς με τις διατάξεις του προηγουμένου Νόμου, πλην συγκεκριμένων διατάξεων που ρητά αναφέρονται και μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα (δηλαδή δεν έρχονται σε σύγκρουση με τον νέο Νόμο).

Παρά όμως τα όσα ανωτέρω αναφέραμε, οι κρίσεις διεξάγονται όπως ο κάθε Αξιωματικός ερμηνεύει το νόμο. Στην ΠΑ ήδη με βάση τις διατάξεις του νέου Νόμου (οι οποίες σημειωτέον έχουν ανασταλεί όπως είπαμε αφού θα ισχύσουν από 01-01-2012) πραγματοποιήθηκαν κρίσεις και προήχθησαν αξιωματικοί  με βάση τις διατάξεις του νέου Νόμου, παρακάμπτοντας την Ιεραρχία που επέβαλαν οι διατάξεις των παρ. 11 και 12 του άρθρου 11 του Ν. 2439/1996. Πρόσφατα, μόλις εχθές, αναρτήθηκε στο διαδίκτυο προαναγγελία κρίσεων Αξιωματικών Κοινών Σωμάτων (ΑΔΑ 4Α196-07) επειδή άκουσον άκουσον (!!!) ο Νόμος επιβάλλει στην Διοίκηση, όταν είναι να λάβει ένα δυσμενές μέτρο να ενημερώνει προηγουμένως τον διοικούμενο.  Εάν δεν υπονοείται ότι οι Αξιωματικοί στους οποίους κοινοποιείται η απόφαση (σε όλους όσους κρίνονται) ότι θα κριθούν όλοι δυσμενώς, τότε οι μόνοι οι οποίοι μπορούν να θίγονται από την εν λόγω απόφαση, είναι όσοι δεν κρίνονται, και για τον λόγο αυτό πιθανόν επειδή δεν  κρίνονται και να θέλουν να παραπονεθούν. Περιέργως όμως, στους Αξιωματικούς αυτούς δεν κοινοποιείται η ανωτέρω εγκύκλιος. Εάν ο συντάκτης του κειμένου δεν είναι αμαθής και άλογος, τότε δεν μπορούμε να κατανοήσουμε πού εφηύρε τέτοια καινοφανή ερμηνευτική εκδοχή του Συντάγματος και τους Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας.

Επειδή μάλιστα στο έγγραφο αυτό γίνεται μνεία εντολής νομικού συμβούλου του κ. ΥΕΘΑ, τότε ο κ. Καθηγητής, επικαλούμενοι την άλλη του ιδιότητα, θα πρέπει τον νομικό του σύμβουλο να τον καλέσει και να τον υποβάλλει σε σχετικές εξετάσεις του Διοικητικού και Συνταγματικού Δικαίου του οποίου και είναι Καθηγητής. Στην ίδια εγκύκλιο πάλι γίνεται μνεία των παραπάνω ασαφών μεταβατικών διατάξεων, υπονοώντας ότι και οι Αξιωματικοί των Κοινών Σωμάτων θα κριθούν με παράλληλη ισχύ και των δύο Νόμων.

Εξάλλου, και αν έχει δίκιο το ΥΠΕΘΑ με την παραπάνω εγκύκλιο – γεγονός που ούτε πρωτοετής φοιτητής της Νομικής δεν θα υποστήριζε – τότε με αγωνία περιμένουμε να δούμε πώς την προσεχή Τρίτη (σ.σ. μεθαύριο) θα ξεκινήσουν οι κρίσεις στους υπολοίπους κλάδους, χωρίς όμως να έχει κοινοποιηθεί σχετική εγκύκλιους στους εν λόγω κρινομένους Αξιωματικούς. Υπονοούμε λοιπόν, ότι αν πρέπει να κοινοποιείται η κρίση, όπως διετάχθη για τα Κοινά Σώματα, τότε η μη κοινοποίηση της κρίσης στους Αξιωματικούς των ετέρων Κλάδων συνιστά ακυρότητα, η οποία καθιστά τις κρίσεις γενικώς άκυρες και ανυπόστατες.

Πέραν των ανωτέρω, υπάρχουν και άλλα μεμπτά στον νέο Νόμο, και ενδεικτικά αναφέρεται η παράγραφος 2 του άρθρου 91, όπου στο β’ εδάφιο αναφέρεται ότι για τη συγκεκριμένη μερίδα αξιωματικών (Ραδιοναύτιλοι, Τεχνικής Υποστήριξης και Υπηρεσιών Υποστήριξης της ΠΑ) συνεχίζουν να ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 3 παράγραφος 8 υποπαράγραφος δ’  του Ν.2439/1996. Ανατρέχοντας στην άνω υποπαράγραφο, διαπιστώνουμε μετά εκπλήξεως ότι αυτή αφορά Αξιωματικούς Οικονομικών Ειδικοτήτων και Εφοδιασμού και όχι τους προαναφερόμενους  Αξιωματικούς, για τους οποίους τυρβάζει η υποπαράγραφος γ’. Και βέβαια μπορεί να χαρακτηριστούμε ιδιαιτέρως αυστηροί, αλλά επιτρέψτε μας να ομιλούμε για Νόμους του Κράτους, με τους οποίους κρίνονται ζωές ανθρώπων, και στους οποίους δεν νοείται και συγχωρείται καμία αμέλεια.

Σαν να μην έφτανε αυτό, από τη συγκεκριμένη παράγραφο, που ουσιαστικά αναφέρεται σε μία ολόκληρη κατηγορία αξιωματικών, εξαλήφθησαν ως δια μαγείας οι γυναίκες Αξιωματικοί, που προέρχονται από μονιμοποίηση εθελοντριών του Ν.705/1977. Έτσι, ενώ οι εξ εθελοντών συνάδελφοί τους της ΠΑ συνεχίζουν να έχουν καταληκτικό βαθμό αυτόν του Σμηνάρχου, οι γυναίκες Αξιωματικοί της αυτής κατηγορίας έχουν καταληκτικό βαθμό αυτόν του Επισμηναγού. Αν δεν είναι παρόραμα ή παράληψη, το γεγονός ότι ήδη εφαρμόζεται αυτή η διάταξη, καθιστά την πλέον πομπώδη και ηχηρή δυσμενή διακριτική μεταχείριση με μόνο κριτήριο το φύλο, για το οποίο βέβαια με τους ισχύοντες νόμου κάποιοι θα κινδυνεύσουν ακόμη και με ποινικές διώξεις. Βέβαια, θα πρέπει να αναρωτηθούμε όλοι, γιατί αυτή η εξαίρεση, ειδικά πχ για τους εθελοντές της ΠΑ και όχι και για τους εθελοντές των υπολοίπων Κλάδων. Είναι ή δεν είναι αυτό πασιφανής δυσμενής διακριτική μεταχείριση για τους Αξιωματικούς των υπολοίπων κλάδων;

Με μεγάλη αγωνία περιμένουμε να δούμε την εφαρμογή του νόμου και σε δεκάδες άλλα θέματα, για τα οποία μας έχουν τεθεί ερωτήματα και για τα οποία θα σας κρατήσουμε ενήμερους.

Παρακάτω, μπορείτε να δείτε την εγκύκλιο του ΓΕΕΘΑ για την κρίση Αξιωματικών Κοινών Σωμάτων, καθώς και τα επίμαχα άρθρα 90 του Ν.3883/2010 και 3 του Ν.2439/1996.

ΑΔΑ 4Α196-07

ΑΡΘΡΟ 91 ΤΟΥ Ν. 3883-2010

ΑΡΘΡΟ 3 ΤΟΥ Ν. 2439-1996

Επικοινωνία